Okuma süresi: 6 dakika

Oyun sanayisinin devlerine ev sahipliği yapan Gamescom oyun fuarı, her yıl olduğu gibi oyuncu, geliştirici ve iş dünyasının akınına uğradı. 360 bin biletin satıldığı fuarda 11 dev salona kurulan B2B, B2C ve eğlence alanlarında yüzlerce marka ürünlerini sergilerken iş dünyası bir araya gelerek yeni bağlantılar kurma imkanı yakaladı.

Göz kamaştıran atmosferiyle her katılımcının günde ortalama 20 bin adım attığı Gamescom’da gezinirken denk geldiğim en renkli stantlardan biri, çevrimiçi oyun dağıtım devi G2A oldu.

VR oyunlarını denediğimiz ve cosplayer’lar ile fotoğraf çektirdiğimiz süreçte başlayan muhabbet, karşımıza firmanın kurucu ortağı ve CEO’su Bartosz Skwarczek’in çıkmasına kadar uzadı. Skwarczek’e rastlamanın fırsatını hemen bir söyleşi yaparak değerlendirmek istedim. Polonya’nın video oyun alanındaki önlenemez yükselişi hakkında uzun süreden beri merak ettiğim soruların yanıtlarını Skwarczek titizlikle cevaplandırdı.

Skwarczek’in anlattıkları Türkiye’deki potansiyeli neden iyi değerlendiremediğimizi de üstü kapalı özetliyor. Polonya, oyun ekosistemini her koldan desteklerken, Türkiye’deki oyun geliştiriciler bin bir sorun içinde ürünlerini tamamlamaya ve tanıtmaya çalışıyor.

Umuyorum, aşağıdaki cevaplar onlara yol gösterici olacaktır.

Polonya nasıl bu kadar aktif bir ülke haline geldi?

Birinci ve en önemli faktör, ülkede giderek artan girişimci ruhu. Polonya halkı aslına bakarsanız Türklere çok benziyor. Türkiye’ye çok sık seyahat ediyorum. En son olarak bu yıl başlarında bir ticaret fuarına katılma şansı buldum. Her iki ülkede de girişimci ruhu çok yüksek ve bu çok önemli.

İkinci faktör, tasarlayacağınız oyunların ilk başta çok fazla paraya odaklanmaması. Çok yüksek bir yatırım gücüne değil, sadece bir fikre sahip olmanız önemli. Birkaç geliştirici ile bir proje ortaya çıkarıp oyun sanayisi içine adım atmak yüksek maliyet gerektiren bir iş değil. AAA sınıfı yüksek bütçeli bir oyun düşünmek yerine, App Store veya Google Play’e koyabileceğiniz daha basit bir oyunla başlayabilirsiniz.

Dikkat etmeniz gereken bir nokta, basit bir oyunla yola çıkarsanız ekibinizdeki herkesin başarı şansını da yükseltecek olmanız.

G2A ortak kurucusu ve CEO Bartosz Skwarczek. [Müfit Y. Gökmen/DijitalX]
G2A ortak kurucusu ve CEO Bartosz Skwarczek. [Müfit Y. Gökmen/DijitalX]
Polonya’da 10 milyondan fazla oyun oynayan insan var. Oyuncu sayısı fazla insan olduğu gibi Polonya’nın oyun tarihi de çok güçlü. 20 yılı aşkın bir süredir Polonya’da oyun geliştiriliyor. Bugün gelinen nokta birkaç senelik çalışmanın değil, on yıllardır süren bir çabanın sonucu.

Polonya’nın bugünkü konumuna gelmesini sağlayan bir diğer ve önemli faktör, devletin son yıllarda arttırdığı destek. Hükümet, oyun sanayisinin ülke için en önemli ihracat kanallarından birini temsil ettiğini fark etmiş durumda. Oyun geliştiriciler için özel programlar geliştiriliyor, devlet teşvikleri sunuluyor. Bu destekler oyun sanayisindeki herkese güç kazandırıyor.

 Gamescom, 350 binden fazla katılımcı ağırladı. [Müfit Y. Gökmen/DijitalX]
Gamescom, 350 binden fazla katılımcı ağırladı. [Müfit Y. Gökmen/DijitalX]

G2A’in Polonya oyun endüstrisindeki rolünü açıklar mısınız?

G2A birçok faaliyet gerçekleştiriliyor. Doğrudan etki alanımız ise oyun sanayisi ve tüketicileri kapsıyor. E-spor takımlarını destekliyor ve etkinlikler düzenliyoruz. Oyuncularla sürekli yakın ilişki kurmaya çok dikkat ediyoruz. Nihayetinde oyun endüstrisini güçlendiren insanlar oyuncular.

G2A bünyesinde 700 çalışan bulunduran bir firma ve çalışmalarımızda başarılı olmamızı sağlayan önemli faktörlerden biri çalışanlarımızın birçoğunun amatör ve profesyonel eski oyuncular olması. Bir oyunun yayınlanmasına saatler kala hazır bekleyen ve çıkar çıkmaz aralıksız 12 saat oynayan bu insanlar, oyun sanayisinin heyecanını firmaya kazandırıyor.

Son birkaç yıldır küresel alandaki bağlantı ve faaliyetlerimizi artırdık. G2A bugün dünya genelinde 70 e-spor takımına destek veriyor. Her gün beraber çalıştığımız e-spor takımı ise 20’nin üzerinde. Tüm bu takımlar bizden aldıkları destekle başarılarını artırma şansı yakalıyor.

Küresel çalışmaların yanı sıra Polonya’da ve çevre ülkelerde daha büyük organizasyonlar düzenlemeyi amaçlıyoruz. Mayıs ayında Romanya’da düzenlenen Doğu Avrupa Comic Con etkinliği buna bir örnek.

Oyun komünitesini daha iyi destekleyebilmek adına Gamescom öncesindeki aylarda hayata geçirdiğimiz bir önemli proje ise G2A Direct. Projenin amacı özellikle girişimci modeline giren Indie geliştiricileri desteklemek ve güçlendirmek. Bir geliştirici iseniz ve birkaç kişinin çalıştığı bir stüdyonuz varsa, oyun geliştirmek istersiniz. Pazarlama ve finans ile uğraşmak, çeviri yapmak veya sosyal medya ile erişimi artırmak gibi meselelerle boğuşmak istemezsiniz. Amacınız sadece bir oyun ortaya koymaktır.

Oyun geliştiriciler sadece ürünlerini tamamlamakla uğraşmalı. Eğer pazarlama ve finans sıkıntısı çekiyorlarsa, bir sorun var demektir.

[Müfit Y. Gökmen/DijitalX]
[Müfit Y. Gökmen/DijitalX]
G2A olarak geliştiricileri desteklemek adına iki hafta önce özel bir programı hayata geçirdik. Bu program birkaç şekilde çalışıyor. İlk olarak, işine sadık bir hesap yöneticisi geliştirici, profesyonel geliştirici ve yayımcı arasında ilişki kuruyor.

Bu tür bir hizmet önemli çünkü G2A olarak kendimizi doğrudan alıcı ve satıcılar arasında buluyoruz. Günümüzde, küresel alanda 250 bin geliştirici ve 10 milyondan fazla da alıcı bulunuyor. Hayata geçirdiğimiz programda, geliştiricilere bir geliştirici ücreti sunduk. Böylece kendi alışveriş ortamımızda geliştiricilerin ek para kazanmasını sağlıyoruz.

Bir diğer yöntem, öncelik statüsü. Bir geliştirici G2A programına dahil olduğunda, kendi ürünlerini satan ilk kişi haline geliyor. Müşteriler, platformumuz sayesinde ona doğrudan erişim sağlayabiliyor. Bir diğer önemli destek, 16 dilde sunulan çeviri hizmeti. Bu sayede geliştiriciler oyunlarını yeni pazarlara sunarken kolaylık yaşıyor.

G2A, büyük bir destek birimine sahip. 7/24 çalışan bu birim birçok dilde geliştiricilere destek veriyor. Sadece bu yıl içinde birkaç ödüle layık görülen destek birimi sadece geliştiricilere güç kazandırmayı amaçlıyor.

Peki neden? Eğer daha fazla geliştirici ve içerik olursa, oyuncular için daha ürün ortaya çıkar. İkincisi, bir geliştirici G2A hizmetlerinden yararlandığı zaman sadece kendi oyununa odaklanabilir ve pazarlamadan ödeme yöntemlerine kadar kafa karıştırıcı detaylarla uğraşmak zorunda kalmaz.

Son olarak, birkaç hafta önce hayata geçirdiğimiz programın ardından şaşırtıcı derecede büyük ilgi gördük. İki haftada sadece 700’den fazla geliştirici programdan yararlanmak için başvuru yaptı.

G2A_02

Türkiye’deki geliştiriciler yukarıda bahsettiğiniz sorunları fazlasıyla yaşıyor. Onlara tavsiyeniz ne olur?

Öncelikle iki ayrı noktayı birbirinden ayırmalıyız. İlki, geliştiricinin oyunu hazırladığı zamandır. Eğer oyun sunulmaya hazırsa, geliştirici oyunun küresel olması adına gerekli yardımı almalıdır. Bu noktada G2A size yardım edebilir.

Eğer geliştirici oyunu geliştirme sürecindeyse ve finansal olarak sıkıntı çekiyorsa, bu konuda yayımcı destek sunmalıdır. G2A yayımcı bir firma değil. Yayımcılar geliştiricilere maddi kaynak ve materyal sunarak destek olur ve elde edilecek gelirden kar alırlar.

Eğer geliştiriciler aldıkları destekten memnun değilse ve oyunları geliştirmek yerine diğer unsurlarla vakit harcamak zorunda kalıyorlarsa, araştırma yapıp daha iyi bir destek bulmalılar. Oyun hazır olduktan sonra, G2A olarak destek vermeye her zaman hazırız.

Oyununu tamamlayan tüm geliştiricilere sonraki basamaklarda yardımcı olmak için kapımız ardına kadar açık.

G2A’in 2016 sonuna kadar çizdiği plan nasıl?

G2A olarak birçok ülkede büro açtık. Hong Kong, Sanghay ve Yeni Delhi’nin ardından ABD ve birkaç yeni ülkede daha büro açmayı planlıyoruz. G2A şu an 170’den fazla ülkede müşteriye sahip ve müşteriler arttıkça biz de büuyümeye devam ediyoruz.

2016 ve 2017 için hazırladığımız küresel strateji, yurt dışına daha fazla açılmak, yeni pazarları keşfetmek ve büro sayısını artırmak. Büro açmamızın temel sebebi, yerek kanunlara ve düzenlemelere daha kolay uyum sağlamak ve iş ortaklarımızla daha yakın ilişkiler kurmak.

G2A, büyüme stratejisi kapsamında oyun pazarını ve içinde bulunduğu ekosistemi de geliştirmeyi istiyor. Burada ifade etmek istediğimiz şu: En kolay, kullanıcı dostu ve güvenli pazar ekosistemini oluşturmak istiyoruz. Tek cümle ile stratejimiz: Dijital ürünlerin alınıp satılması.

Gamescom'da boy gösteren oyunların neredeyse tümüne G2A'den ulaşılabiliyor. [Müfit Y. Gökmen/DijitalX]
Gamescom’da boy gösteren oyunların neredeyse tümüne G2A’den ulaşılabiliyor. [Müfit Y. Gökmen/DijitalX]
Bu alanda 100’den fazla çalışanımız kara para aklanması ve siber suçlara kadar her türlü yasadışı faaliyetin önlenmesine için 7/24 çalışıyor. Güvenlik ve ödeme gibi tüm çalışmalarda en son teknolojileri kullanıyor ve güçlü iş ortakları ile çalışıyoruz.

Güvenlik ile en çok değer verdiğimiz bir diğer husus, sunduğumuz tüm içerik ve fonksiyonların kullanıcı dostu olması. Aylar süren çalışmalarımızla ortaya çıkan programlarda dijital ürünlerin ötesine geçerek VR ürünlerine ve 3D baskıya kadar yeni alanlara da kapı aralıyoruz. Önümüzdeki süreçte daha fazla oyuncu ve geliştiriciye erişerek yeni ürünler sunmaya devam edeceğiz.

G2A hakkında kısa bilgiler:

  • 2015 yılında küresel alanda yapılan online işlem sayısı 8 milyon. 2016’da aylık işlem sayısı 1.2 milyon.
  • Her ay 10 milyon müşteriye hizmet veriliyor.
  • Aylık kullanıcı artışı 400 bin.
  • 37 binden fazla ürün ile dünyanın bir numaralı dijital oyun alışveriş platformu.
  • G2A’in e-spor takımlarına ayırdığı yıllık bütçe 10 milyon dolar. Her yıl 70’in üzerinde e-spor takımını destekliyor ve 100 e-spor etkinliğine sponsor oluyor.
  • G2A Marketplace, 250 binden fazla satıcıya sahip.
  • Oyun geliştiricilere destek olmak adına Haziran 2016’da Game Developer Support System hayata geçti.
  • G2A Pay, aynı platform üzerinden 150’den fazla ödeme yöntemi sunuyor.
  • G2A her hün 200 bin e-posta gönderiyor.
  • 140 ülkede faaliyet gösteren firma 19 dilde hizmet veriyor.