Okuma süresi: 5 dakika

Google, geçtiğimiz hafta San Francisco’daki Oyun Geliştiricileri Konferansı‘nda Stadia adında tamamen çevrimiçi oyun oynamanıza izin veren yeni bir video oyun platformunu duyurdu. Teknoloji devi ayrıca oyun içinden görüntüleri doğrudan YouTube’da paylaşmaya ve Google Asistan üzerinden ses kontrolünü etkinleştirmeye olanak sağlayan düğmelerle Stadia Kumandası adı verilen yeni bir oyun kumandası/kolu tanıttı.

Şirketin oyun sisteminin ana hedefinde ise YouTube oyun meraklıları var. Konferans sırasında aktarılan önemli bir detay; 2018 yılında YouTube üzerinde tam 50 milyar saatten fazla oyun içeriği izlenme oranı kaydedildiği.

Söz konusu Stadia’nın oyun akışlarını ulaştırma becerisine gelince Google’ın bir konsol setinden oyun donanımı oluşturup oluşturmayacağı hakkında ürün lideri ve şirketin genel müdürü Phil Harrison şunları aktarıyor;


Buna ihtiyacımız yok. Bunun oyun endüstrisinin attığı temel bir değişim olduğunu düşünüyorum. Geçtiğimiz 40 yıl ya da uzun bir süre boyunca, 1970’lerden bugüne kadar paketlenmiş medya ve oyunlar topladık, oyunlar cihaz merkezliydi.

Bir disk, kartuş, kaset veya indirme paketinde ya da belirli bir cihazın sınırlı avantajlarından yararlanmak için özel olarak yazılıp paketlenirlerdi. Bugün yükselmemizde ki bu engeli hızla geçmemizin sebebi tamamen uyumlu cihazlar oluşturarak ve tüm veri merkezini oyun geliştiricisine açarak başarmış olmamızdır. Yani hayır, bir konsola ihtiyacımız yok ve asıl mesele bu.

Stadia için internet hızı gereksinimi

Google Stadia’nın ürün lideri Phil Harrison video oyun blogu Kotaku’ya yaptığı bir açıklamada 1080p (Full-HD) çözünürlükte ve saniyede 60 kare hızda oyun oynamak için, saniyede yaklaşık 25 megabit internet hızını tavsiye ettiklerini söyledi. Stadia hali hazırda bundan daha azını kullanacaktır ancak bu hız şu an için Google’ın tavsiye ettiği sınır olarak düşünülebilir.

4K çözünürlükte saniyede 60 kere hızda oyun oynatabilen Stadia için Harrison’ın tavsiyesi en iyi verimi alabilmeniz açısından internet hızınızın saniyede 30 megabit olması. Oyuncular eğer daha az bant genişliğine sahipse daha düşük bir çözünürlükle karşı karşıya kalacaklar ve Stadia yalnızca bant genişliği uygun olan oyunculara aynı uygunlukta çözünürlük sunacak.

Harrison, bulut tabanlı Google Asistan desteğiyle ve yalnızca bir YouTube videosunda izlemekte olduğunuz bir oyunu anında başlatma gibi özelliklerin önemli bir unsur olduğunu vurguluyor:


Kurulum, telefonunuzdaki bir uygulama aracılığıyla oldukça basit. Ancak, Stadia oyun kumandasının içindeki aygıtlar doğrudan Wi-Fi üzerinden veri merkeziyle konuşan bir bilgisayar görevi görüyor. Bu durum oyun içerisinde de performansı arttırıp, gecikmeyi azaltır ve oynanabilirlik üzerinde doğrudan olumlu bir etkisi var. Bu yüzden kumandanın iç aygıtlarını oluştururken çok önemli bir tasarım kararını erkenden aldık.

Stadia oyun servisi hakkında 8 önemli soru

1- Doğru ücret politikasını uygulama

Herkesin kafasındaki soru şu olabilir: Google, Stadia’dan para kazanmayı nasıl planlıyor? Şirket belki Netflix ve Spotify gibi aylık üyeliklerle kullanıcıları kazanmayı amaçlıyordur. Şirketin bu rotayı takip edeceğini varsayarsak, bir sonraki mantıklı soru ne kadarlık ücretlendirme uygulayacağı.

Oyun pazarında türünün tek örneği olan Stadia gibi bir potansiyel için çok önemli bir durum. Çok düşük bir fiyat politikası oyun servisi hizmetinin tüketicinin kafasında yetersiz olduğu izlenimi bırakabilir. Eğer çok düşük bir fiyatla başlarlarsa, bu sefer yıllık bazda fiyat artışını kullanıcıya götüreceklerdir ki bu da şirket açısından iyi olmayabilir.

Çok yüksek bir fiyat belirlenmesi ise ürünün çok sayıda kullanıcıya ulaşmasına engel olacakken, oyun servisini satın alma konusunda insanların kafasında soru işareti bırakmaya sebep olabilir.

2- Oyun firmaları ile doğru ortaklık kurma

Bir kere Stadia’nın doğru çalışabilmesinin bir diğer önemli yönü Google’ın oyuncuların hali hazırda sevdiği franchise firmalar (Ubisoft vs.) ile uyumlu olması gerektiği. Google’ın mümkün olduğu kadar iyi bilinen oyunlar ve geliştiriciler edinmesi şart.

Call of Duty, Monster Hunter ve FIFA gibi farklı platformlarda ve PC’de piyasaya sürülen oyunların Stadia’da bulunması pek muhtemel. Ayrıca Google, ortaklıklarını önceliklendirerek hangi oyun geliştiricileri ile öncelikli anlaşmaya imza atacağını belirlemesi gerekecek.

3- Peki iOS cihazlarda durum ne?

Google ve Apple, birçok yönden birbirlerine rakip şirketler olarak tanınıyor, ancak iPhone sahiplerinin en kazançlı mobil müşteriler olma eğiliminde olduğu bir gerçek. Buna rağmen şirketin canlı demo sunumunda iOS için kullanılabilirlik belirtilmedi. Apple, kendi mağazasında başka bir mağazayı yönetmenize izin vermiyor ve eğer Stadia bunun bir parçası olmak istiyorsa bu biraz zor olacak.

Ancak ne var ki eğer bir izne sahip uygulama yüklenilecekse bir ihtimal Stadia’yı iOS cihazlarda görmemiz mümkün, yine de unutmayalım ki konferansta bunlardan hiç bahsedilmedi. Belki de Google, kendi oyun servisini Pixel cihazlarına çekmek için özel bir platform olarak kullanılacağına dikkat çekiyor olabilir.

4- Etkileyici orijinal başlıklar oluşturma

Özel oyunlar, oyun sektörünün temel bir bileşenidir ve platformun benimsenmesi üzerinde büyük bir etkisi olabilir. Google son olarak Assassin’s Creed oyununun yapımcısı Jade Raymond ile anlaştıklarını açıklamıştı. Teknoloji devi bu yönüyle yüksek kaliteli oyunlar yapmayı düşündüğünü gösteriyor.

Bununla birlikte, hit olan oyunların tasarlanması pek kolay değil. Yenilikçi ve gişe rekoru kıracak bir şey tasarlamak sadece para ve kaynaklardan ibaret değil, daha fazlasını gerektirir. Şirketin piyasaya süreceği oyunlar için gerçek anlamda etkileyici bir isim seçmesi işin sadece bir kısmı.

5- İzleyiciler oyunculara dönüşebilir mi?

İzleyiciler yolda giderken zaman öldürmek için YouTube ya da Twitch üzerinden oyun akışlarını takip ettiklerini düşünün. Şu an için oyuna dahil olma arzuları olsa bile bu mümkün değil. Stadia işte bu durumu tersine çevirip işi daha zevkli hale getirmek istiyor.

Öyleyse asıl soru, YouTube’da gerçekten aktif bir şekilde bu şekilde oynamaya geçecek olan oyun içeriğini izleyen yeterince insan var mı?

Adil taraftan bakmak gerekirse beş saniye sonra gördüğünüz şeyi oynamanıza izin veren bir oyun fragmanı fikri mükemmel olabilir. Ben buna hayır demezdim. Ancak insanlar haftada düzinelerce saatlik oyun fragmanı izlemiyorlar. Bu seyircilerin oyuncuya dönüşmesi çok daha zor.

Yayın akışları pasif bir eğlence şekli gibi algılanabilir ve bu yüzden bu kadar popüler. Bunu aktif bir eğlence biçimine dönüştürmek sanılandan daha zor.

6- Çok oyunculu oyun modu nasıl çalışacak?

Çok oyunculu oyun modu şu anda çok geniş bir kitleye hitap ediyor ve muhtemelen sonsuza dek sürecek, bu nedenle Stadia çok oyunculu modu bir şekilde destekleyecek; fakat yine de karmaşık bir yapı olduğu unutulmamalı.

Düşünün ki tüm arkadaş kodları, hesaplar, kullanıcı id ve otomatik eşleşme gibi şeylere sahipsiniz. Peki bir arkadaşınızla The Divison 2 oynamak isteseniz nasıl olacak bu? Var olan hesabınızı kullanabilecek misiniz? Nasıl giriş yapacaksınız? IP sorunlarına çözüm olacak mı veya oyunun hileli yönlerini algılayabilen dedektörler güvenlik uyarısı şeklinde e-posta gönderecek mi? Ya iki kişi lokal olarak bir oyunu oynamak isterlerse?

Dünyadaki en büyük oyunları ortak özellikleri birçoğu çok oyunculu odaklıdır ve eğer bu konuda çok net bir çizgi çizmezseniz pek çok insanı rahatsız edecektir.

7- Neden marka adı olarak Stadia düşünüldü?

Marka işi zordur. Daha doğrusu milyonlara ulaşmayı hedefleyen bir şirketseniz ve ürününüzü duyurmak için bir isim arıyorsanız, daha önce tescili alınmamış olması çok önemlidir.

Muhtemelen her oyuncunun kendine özgü bir stadyumda olduğu hissini yansıtsın ve adeta bir stadyum/arena ortamına onları çekebilecek bir fikir olduğunu düşündüler. Böylece ingilizcede “stadium” olarak geçen stadyum kelimesini evirip çevirip Stadia olarak sundular. Pek tabii telif hakkında düşünerekten böyle bir karar almaları belirleyici olmuştur.



Stadia’nın önümüzdeki aylarda kullanıcılarla buluşması bekleniyor. Google, bu yılın yaz aylarında fiyatlandırma hakkında bilgi vereceğini açıkladı. Birçok oyun meraklısı gibi, Stadia’nın gelişimini çok yakından izliyor olacağım. Google kesinlikle bunu çözecek teknik cesarete sahip – tüketici ihtiyaçlarını ön planda tuttuğu sürece, şirket oyun sektörünün lideri bile olabilir.