VR ile 1 milyon oyunculu çevrimiçi simülasyonlar oynayacağız

0
3120
Zuck MWC2016
Zuck MWC2016

Sanal gerçekliği öne çıkaran Mobil Dünya Kongresi 2016, 2020’li yıllarda kullanmaya hazırlandığımız 5G ile hayatımıza girecek teknolojiler hakkında birçok dikkat çekici not içeriyordu. Samsung’un Gear 360 kamerasını tanıttığı etkinlikte sahneye çıkan Facebook CEO’su Mark Zuckerberg, ‘sanal gerçekliğin 5G ile gelecek en önemli uygulamalardan biri olacağını’ ifade etti. Zuckerberg, birçok mobil ve telekomünikasyon firmasının yer alacağı Telecom Infra Project ile amaçlarının sadece internet hızını artırmak olmayacağını söyledi.

Zuckerberg’in geleceği yönlendirecek teknolojilerden biri olan VR hakkında söyledikleri, sanal gerçekliğin geleceği noktayı özetler nitelikte: VR, internetin kendisi olacak.

4.5G ile Türkiye’de deneyimlemeye başladığımız yüksek hızlı internet, 5G öncesinde çok iyi bir hazırlık süreci sunabilir. IoT, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçekliğin en üst düzeyde kullanılabilmesi ise 2020’de küresel olması beklenen 5G ile mümkün olacak.

5G, eşzamanlı olarak yüzbinlerce bağlantıyı gecikme olmadan destekleyecek, saniyede onlaca megabit hızında veri transferi yapılmasını sağlayacak. Kurulacak altapıya göre, 5G’nin veri transfer hızının 4G’ye oranla 12 kat daha fazla olabileceği öngörülüyor.

Dijital ütopya

İnternetin süper hızlanması, yüzbinlerce alıcının donattığı küresel bir dijital ağ oluşturacak. Gartner’a göre 2020’de IoT ağlarındaki cihaz sayısı 25 milyara ulaşacak. IoT tabanlı artırılmış ve sanal gerçeklik uygulamaları ise hayatımızı ele geçirecek.

Piyasa değeri aynı yıl 70 milyar dolara ulaşması beklenen IoT, artırılmış ve sanal gerçekliğin temelini kuracak. Forbes’a göre 2020 için bir diğer tahmin, 200 milyon VR başlığı satılacağı. Bu noktadan sonrası, bilim-kurgu filmlerinden aklımızda kalanların fazlasıyla ötesine geçecek.

VR ile yaşanması beklenen birçok değişimden birkaç tanesi şu şekilde sıralanabilir:

– İnternet sadece bilgisayarlar aracılığıyla baş edemeyeceğimiz kadar büyük bir platforma dönüşecek. VR başlıkları ile çok daha hızlı bir şekilde dijital okyanusun içinde gezinebileceğiz.

– Uçaklarda bugün ileri teknoloji olarak kabul ettiğimiz internet bağlantısı, 2020’lerde VR entegreli çalışma ve oyun simülasyonları ile yer değiştirecek.

– Çok oyunculu çevrimiçi oyunlar (MMO), yerini milyonlarca kişinin yer aldığı çok oyunculu çevrimiçi simülasyonlara bırakacak.

– Sinema endüstrisi, VR ile yeni bir çağa adım atacak. Uzmanlara göre, en çok ödül kazanan yapımlar belgeseller olacak.

– VR başlıkları, sundukları doğal arayüz, sosyal etkileşim ve sınır tanımayan gezinme özellikleriyle gökyüzünü uzaya çıkmadan görmemizi sağlayacak.

– Robotlar ile sanal gerçeklik ortamında temasa geçeceğiz. Sanal gerçeklik içinde onlara komut verebileceğiz.

– İnsanların simülasyonlar içinde bir araya gelebilmesi sayesinde gazetecilikten öğretmenliğe kadar birçok meslekte geri dönüşü olmayan değişimlere tanık olacağız.

Okul çantası devri kapanıyor

Saniyede en az 10 gigabit veri transferi sağlayan ve bekleme süresini 1 milisaniyeye indiren 5G, artırılmış ve sanal gerçekliği ana akım dijital platformlar haline getirecek. Aynı zamanda yolculuk ettiğiniz uçaktan evinizin garaj kapısına sinyal göndermenizi sağlayacak alıcı ağının eksiksiz işlemesini sağlayacak. 5G’nin getireceği hayatın imkanlarına ulaşmak ise sanıldığı kadar kolay değil.

Facebook, Samsung, Cisco, Nokia, Huawei ve diğer birçok teknoloji firmasının oluşturmak istediği yerel ve küresel 5G ağları, son derece masraflı ve büyük bir çalışma gerektiriyor. Bazıları tarafından 2022’ye ertelenebileceği düşünülen 5G gelmeden önce, hazırlıkların iyi yapılması çok önemli. Türkiye bu anlamda 4.5G ile önemli bir sınava girmiş gibi görünüyor. VR başlıklarıyla yapılan ilk canlı futbol yayını gibi örnekler teknolojiye yönelik uygulamaların geliştiğine işaret ederken, üniversitelerde art arda VR laboratuvarları kuruluyor.

VR ile hayatımıza katılacak yenilikler o denli büyük olacak ki, dijital dünyada birer istatistiğe dönüşecek tüketiciler 7/24 VR uyumlu hale gelmeye çalışacak. Masaüstü bilgisayarlar veya konsollar yerine mobil cihazlar ile anında sanal dünyaya bağlanma şansımız olacak. Dahası, modüler VR setlerini sırtımızda taşıyarak dolaşacağız.

İki ayrı dünya arasında gezinmek isteyenler için üretilen ilk örneklerden biri, MSI MAGNUS EN980 mini-PC. Sırt çantası gibi taşınabilen bilgisayar, NVIDIA Geforce GTX 980 ekran kartıyla ile VR uyumlu olarak her an kullanılabilecek. Bir diğer örnek ise HP OMEN. Rakibi gibi etkileyici bir tasarıma sahip olan cihaz, ‘VR-PC’ çağının da ne denli yaratıcılık sunacağına işaret ediyor.

Gerekli altyapının gecikmeden sağlanması halinde, Türkiye dünyanın dört bir yanında geliştirilen VR teknolojilerine geç kalmadan adapte olabilir.

Beklentiler gerçeğe dönüşürse, çocuklarını bir gün sırt çantası ile değil, VR-PC’ler ile okula göndereceğimiz günler yakındır.

Not: Bu yazının orijinali Turkcell Blog’da yayımlanmıştır.